Blog

Stwierdzenie nabycia spadku – i co dalej?

Wniosek o nabycie spadku – kto może o niego wystąpić?

Wniosek o stwierdzenie nabycia spadku może złożyć każdy, kto ma interes prawny w ustaleniu spadkobiercy. Najczęściej są to członkowie rodziny zmarłego, ale również wierzyciele spadkodawcy mogą mieć takie prawo. Wniosek składa się do sądu rejonowego właściwego dla ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego.

Jakie dokumenty są potrzebne?

Do wniosku o stwierdzenie nabycia spadku należy dołączyć następujące dokumenty:

  • Akt zgonu spadkodawcy
  • Dokumenty potwierdzające pokrewieństwo (np. akty urodzenia, akty małżeństwa)
  • Testament (jeżeli istnieje)
  • Oświadczenia o przyjęciu lub odrzuceniu spadku

Przebieg postępowania sądowego


Postępowanie w sprawie stwierdzenia nabycia spadku obejmuje kilka etapów:

  1. Złożenie wniosku – Wnioskodawca składa wniosek wraz z wymaganymi dokumentami do sądu rejonowego.
  2. Rozprawa sądowa – Sąd przeprowadza rozprawę, na której mogą być przesłuchiwani świadkowie i biegli. Sąd bada, kto jest uprawniony do dziedziczenia.
  3. Wydanie postanowienia – Na podstawie zgromadzonych dowodów sąd wydaje postanowienie stwierdzające nabycie spadku. Ważne jest przedkładanie właściwych dokumentów na odpowiednim etapie postępowania, celem udowodnienia prawa do dziedziczenia.

Stwierdzenie nabycia spadku – koszty postępowania

Koszty związane z postępowaniem o stwierdzenie nabycia spadku obejmują opłatę sądową za złożenie wniosku, ewentualne koszty biegłych. Wysokość opłat może różnić się w zależności od wartości masy spadkowej i skomplikowania sprawy, jednakże należy zaznaczyć iż z reguły koszty te są mniejsze aniżeli w przypadku sporządzenia notarialnego aktu poświadczenia dziedziczenia.

Korzyści z uzyskania stwierdzenia nabycia spadku
Formalne stwierdzenie nabycia spadku pozwala spadkobiercom na:

  • Dysponowanie majątkiem spadkowym
  • Uregulowanie spraw podatkowych związanych ze spadkiem
  • Rozwiązywanie sporów pomiędzy potencjalnymi spadkobiercami

Sprawa spadkowa w sądzie – i co dalej? Podsumowanie

Stwierdzenie nabycia spadku jest nieodzownym elementem procesu dziedziczenia, który zapewnia spadkobiercom formalne potwierdzenie ich praw do majątku zmarłego. Warto zasięgnąć porady prawnika, aby cały proces przebiegł sprawnie i zgodnie z obowiązującymi przepisami. Jako doświadczeni adwokaci, jesteśmy gotowi służyć Państwu pomocą na każdym etapie postępowania spadkowego.

Prawidłowe przeprowadzenie postępowania o stwierdzenie nabycia spadku jest niezbędne celem późniejszego zainicjowania postępowania o dział spadku, w którym rozstrzygnięte zostaną wszelkie kwestie związane z podziałem masy spadkowej.

Zapraszamy do kontaktu, aby umówić się na konsultację i uzyskać profesjonalne wsparcie w sprawach spadkowych.

Testament – co to jest?

W momencie śmierci danej osoby, większość praw majątkowych nie wygasa automatycznie podobnie obowiązki w zakresie praw majątkowych, a stają się one przedmiotem spadku po zmarłym, a co za tym idzie podlegają dziedziczeniu ustawowemu lub testamentowemu. Dziedziczenie oznacza, że prawa majątkowe i zobowiązania majątkowe po spadkodawcy przechodzą na inne osoby, zwane spadkobiercami.

Testament – jak napisać? Jak go sporządzić?

Chcesz rozporządzić swoim spadkiem za życia na wypadek Twojej śmierci?

Sporządzenie testamentu jest sposobem by zdecydować kto po śmierci będzie naszym spadkobiercą tj. kto przejmie spadek. W sytuacji gdy zmarły pozostawi po sobie ważny testament, wówczas spadek dziedziczyć będą osoby w nim wymienione. Natomiast w sytuacji, gdy taki testament nie został sporządzony, wówczas zasady dziedziczenia określają przepisy Kodeksu Cywilnego.

    Ważność testamentu

    Wskazać należy, że aby doszło do dziedziczenia na bazie testamentu to musi być to dokument ważny. Testament musi być sporządzony zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. W sytuacji, gdy chcemy powziąć szerzej informacji jakie wymagania są stawiane tego typu dokumentom, zasadne jest zasięgnięcie porady prawnej lub udanie się do notariusza.

    Rodzaje testamentów

    Prawo polskie wyróżnia dwa rodzaje testamentów:

    1) zwykłe

    2) szczególne.

    Testament zwykły

    Testamenty zwykłe mogą być sporządzone przez każdą osobę, która ma zdolność testowania w chwili jego sporządzenia.

    Testament szczególny

    Testamenty szczególne mogą być sporządzone tylko w wyjątkowych sytuacjach, przewidzianych                 w ustawie. Testamenty szczególne są ograniczone w czasie.

    W niniejszym artykule skupimy się na rodzajach testamentów zwykłych: testament holograficzny, testament notarialny i testament allograficzny.

    Holograficznym testament – własnoręczny

    Powołana forma sporządzenia testamentu jest najczęściej wykorzystywana w praktyce. Testament własnoręczny, aby został uznany za ważny, musi spełniać następujące wymagania:

    1) Testament sporządzony w całości odręcznie własnoręcznym pismem Spadkodawcy. Podkreślić należy, że testament ten musi być w całości sporządzony właśnie w takiej formie, tj. nie może spadkodawca części tego testamentu czy też całości sporządzić na komputerze czy maszynie do pisania. Podkreślić należy, że spadkodawca nie może również skorzystać z pomocy osób trzecich do sporządzenia takiego testamentu tj. wykluczone są sytuacje gdy pismem odręcznym osoba trzecia sporządza oświadczenie woli spadkodawcy a ten je tylko podpisuje.  Powyższe jest determinowane tym, iż właśnie pismo odręczne tj. specyfika pisma odręcznego i jego indywidualne cechy charakterystyczne pomagają ustalić czy faktycznie testament został sporządzony przez spadkodawcę i czy jest to rzeczywiście oświadczenie jego woli w zakresie rozporządzania należącym do niego majątkiem. Spadkodawca ma dowolność w wyborze czym się posłuży przy sporządzeniu testamentu, czy to będzie piórko, ołówek, kredka czy długopis. Najczęściej taki testament sporządza się na zwykłej czystej kartce papieru, natomiast powierzchnia na której jest on sporządzany też nie jest istotna, gdyż może być to również kartka w kratkę bądź w linie.

    Co powinien zawierać testament?

    Nie można zapomnieć o złożeniu w testamencie swojego własnego czytelnego podpisu składającego się z wymienienia w nim pełnych imion i nazwisk spadkodawcy. Podpis umieszcza się pod treścią testamentu. Podpis musi być jego integralną częścią a zatem nie można go umieścić na odrębnej kartce papieru bądź w kopercie w której jest przechowywany, gdyż testament ten wówczas nie będzie ważny, chyba że zostanie wykazane w toku sprawy, iż zamieszczenie podpisu w innym miejscu nie powoduje braku związku między tym podpisem a testamentem. Złożenie podpisu jest konieczne do uznania, że testament został zakończony, a zatem że nie jest to wzór czy draft testamentu, a jest on faktycznie informacją o tym, że taka jest ostatnia wola Spadkodawcy. Niejednokrotnie zdarza się, że Spadkodawca podpisuje testament tzw. „parafką” bądź umieszcza na testamencie jedynie swoje inicjały, wówczas przysparza to wiele wątpliwości w toku sprawy i taki podpis może zostać uznany za nieważny.

    Testament powinien być również opatrzony datą. Jest to element konieczny, aby ustalić, czy na datę sporządzenia testamentu Spadkodawca miał zdolność testowania. Data powinna składać się ze wskazania konkretnego dnia, miesiąca i roku. Niemniej jednak zdarzają się takie testamenty,                        w których datę wskazano odmiennie tj. podano ją opisowo. Przykładem takiej sytuacji jest np. wskazanie daty w następującym kształcie: w dniu mych urodzin w roku 2024r. sporządzam niniejszy testament bądź przykładowo w dniu wypadku w którym doznałam utraty oka w roku 2020r. Opisowe  wskazanie daty, mimo że wymaga to podjęcia czynności wyjaśniających zmierzających do ustalenia konkretnej – może zostać uznane za prawidłowe wskazanie daty. Niemniej jednak, spadkodawca musi tak dokonać opisu daty, aby bezsprzecznie było możliwe konkretne ustalenie daty w jakiej testament został sporządzony. Przykładowo gdy spadkodawca opisze datę w następujący sposób: pewnego pięknego słonecznego dnia – nie jesteśmy w stanie ustalić konkretnej daty w jakiej doszło do sporządzenia testamentu.

    W sytuacji, gdy brak daty nie wywołuje wątpliwości co do poczytalności spadkodawcy, wówczas ten brak nie pociąga za sobą nieważności testamentu.

    Testament notarialny – u notariusza

    Zgodnie z obowiązującymi przepisami testament może być sporządzony w formie aktu notarialnego.  Wymogi stawiane tego typu formie, zostały uregulowane w Ustawie Prawo o notariacie. 

    Testament notarialny to dokument urzędowy, a więc jego moc dowodowa względem testamentów holograficznych jest większa. Mieć należy na względzie, że unieważnienie takiego testamentu jest też mniej prawdopodobne niż testamentu holograficznego. Na Notariuszu ciąży obowiązek odstąpienia  od sporządzenia testamentu, w sytuacji gdy będzie miał wątpliwości co do zdolności do czynności prawnych spadkodawcy. Sporządzenie przez Notariusza testamentu, wskazuje na to, że uznał, iż osoba ta ma pełną zdolność do czynności prawnych, co minimalizuje ryzyko kwestionowania tej okoliczności przez osoby trzecie. Udział notariusza przy sporządzaniu testamentu zabezpiecza dodatkowo spadkodawcę przed wpływem osób trzecich na jego ostatnią wolę tj. przed ewentualnym naciskiem innych osób na jego treść.

    Testament notarialny, podobnie jak pozostałe formy testamentów, może zostać w każdej chwili przez spadkodawcę odwołany.

    Testament allograficzny – co to jest?

    Testament allograficzny to testament sporządzany w obecności osoby pełniącej funkcję publiczną: wójt, burmistrz, Prezydent Miasta, starosta, marszałek województwa, sekretarz powiatu albo gminy lub kierownik urzędu stanu cywilnego (art. 951 § 1 Kodeksu cywilnego).

    Wymogi stawiane testamentom allograficznym:

    1. Spadkodawca składa ustne oświadczenie woli w obecności osoby pełniącej funkcję publiczną i dwóch świadków.
    2. Ostatnia wola spadkodawcy spisywana jest w protokole ze wskazaniem daty w jakiej został sporządzony.
    3. Odczytanie treści protokołu spadkodawcy i świadkom.
    4. Podpisanie odczytanego protokołu przez spadkodawcę, osobę urzędową i świadków testamentu. W sytuacji gdy spadkodawca nie może się podpisać, należy to zaznaczyć w protokole i podać tego przyczynę.

    W sytuacji, gdy w/w wymogi nie zostaną spełnione, wówczas testament będzie uznany za nieważny.

    UWAGA! Zgodnie z art. 951 § 3 Kodeksu cywilnego osoby głuche lub nieme nie mogą sporządzić testamentu w formie testamentu allograficznego.

    Zmiana testamentu

    Początkowo chciałeś inne osoby powołać do spadku po sobie, ale z biegiem czasu doszedłeś do wniosku, że to złe rozwiązanie – nic nie stoi na przeszkodzie aby testament ten zmienić. Takiej zmiany może dokonać tylko autor testamentu.

    Kogo można powołać do spadku w testamencie?

    W testamencie można powołać do spadku członków rodziny jak i inne osoby spoza tego kręgu.                   W testamencie można ująć jako spadkobiercę organizację społeczną, przyjaciół, znajomych, gminę. Spadek można przekazać na rzecz jednej określonej osoby lub podmiotu bądź kilku.

    Testament po śmierci – co się dzieje z testamentem po śmierci spadkodawcy?

    W momencie śmierci spadkodawcy testament czy też testamenty należy ujawnić. W razie zainicjowania sprawy o stwierdzenie nabycia spadku na podstawie testamentu, oryginał tego dokumentu należy złożyć w sądzie. Możliwe jest również udanie się do notariusza i tam sporządzenie aktu poświadczenia dziedziczenia, jednak jedynie w sytuacji gdy brak jest sporów na tym tle.

    Rozwód (pozew o rozwód) – podstawowe informacje

    Co to jest rozwód?


    Rozwód jest ostatecznym zakończeniem związku małżeńskiego. W naszym kraju może to mieć miejsce tylko na mocy wyroku Sądu.

    Polskie prawo wyróżnia dwie formy rozwodu:
    1) z orzeczeniem winy
    2) bez orzeczenia o winie.

    Jak uzyskać rozwód?

    W sytuacji, gdy między małżonkami nastąpił zupełny i trwały rozkład pożycia, każdy z małżonków może żądać, rozwiązania małżeństwa przez rozwód. Pojęcie „zupełnego” rozkładu pożycia oznacza, że pożycie ustało na każdej możliwej płaszczyźnie tj. duchowej (uczuciowej), fizycznej (seksualnej) oraz ekonomicznej (gospodarczej). Trwałość oznacza, że jest to stan nieodwracalny, a zatem powrót małżonków do pożycia małżeńskiego nie jest możliwy.

    Rozwód bez orzekania o winie

    Rozwód bez orzekania winy tzw. rozwód za porozumieniem stron jest możliwy jedynie na zgodny wniosek obojga małżonków, co oznacza że obie strony muszą wyrazić wolę rozstania w sposób polubowny. Jest to najłagodniejsza forma rozstania, a także najprostsza, najszybsza i najbardziej korzystna pod względem ekonomicznym.

    Rozwód z orzeczeniem o winie

    Rozwód z orzeczeniem o winie jednego z małżonków to orzeczenie Sądu wskazujące dane małżonka ponoszącego całkowitą odpowiedzialność (winę) za rozpad pożycia małżeńskiego. W takim postępowaniu należy wykazać jakie zasady, normy były nierespektowane przez małżonka, bądź jakie obowiązki naruszył małżonek.

    Przyczyny rozwodu z orzeczeniem o winie

    Katalog przyczyn uzasadniających orzeczenie rozwodu z wyłącznej winy jednego z małżonków jest otwarty. Najczęściej występującymi przyczynami podnoszonymi w sprawach o orzeczenie rozwodu z winy jednego małżonka, z naszej praktyki wynika są: zdrada, przemoc fizyczna i psychiczna, porzucenie małżonka (trwałe opuszczenie współmałżonka, przeniesienie swojego centrum życiowego do innego miejsca), niezaspokajanie potrzeb rodziny (uchylanie się od podjęcia pracy, bezczynny tryb pracy), nałogi (alkoholizm, hazard, narkomania, lekomania, pracoholizm), odmowa współżycia (nieuzasadniona, długotrwała), trwonienie majątku, niewłaściwy stosunek do rodziny współmałżonka, popełnienie czynu w wysokim stopniu niemoralnego (nieetycznego), naruszenie obowiązku wzajemnej pomocy. Wyżej wymienione przyczyny orzeczenia rozwodu z wyłącznej winy należy traktować jako przykładowe.

    Rozwód – od czego zacząć?

    Procedurę o rozwód należy rozpocząć od wyciągnięcia z urzędu aktu małżeństwa, a w sytuacji posiadania przez strony małoletnich dzieci również akty urodzenia dzieci. Sprawę przed sądem inicjujemy poprzez wniesienie pozwu. Pozew musi być sporządzony na piśmie oraz musi spełniać wymogi formalne jak również musi zawierać informacje, pozwalające na ustalenie czy między stronami nastąpił zupełny i trwały rozkład pożycia małżeńskiego. Do pozwu należy dołączyć potwierdzenie uiszczonej opłaty sądowej.

    Koszty sprawy o rozwód

    Stała opłata od złożenia pozwu rozwodowego wynosi 600 zł. W sytuacji gdy, decydujemy się, aby w sprawie o rozwód Sąd dokonał również podziału majątku, wówczas należy uiścić dodatkową opłatę w wysokości 300 zł bądź 1000 zł. Wysokość opłaty jest zależna od tego czy podział majątku zawiera zgody projekt sposobu podziału czy też nie. W sytuacji, gdy w sprawie stronę będzie reprezentował Adwokat, wówczas należy uiścić opłatę skarbową od pełnomocnictwa w wysokości 17 zł. W zależności od przebiegu sprawy należy się liczyć również z tym, że strony mogą ponieść koszty związane z przeprowadzaniem dowodów w sprawie. Przykładowo należy tu wyróżnić koszt przeprowadzenia dowodu z opinii biegłego.

    Zwolnienie od kosztów sądowych
    Istnieje możliwości złożenia wraz z pozwem wniosku o zwolnienie od kosztów sądowych w całości lub w części. W takiej sytuacji należy załączyć do pozwu oświadczenie o stanie rodzinnym, majątku, dochodach i źródłach utrzymania (formularz urzędowy). Zwolnienie od kosztów sądowych nie obejmuje zwolnienia od zwrotu kosztów pełnomocnika procesowego strony przeciwnej w razie przegranej w sprawie.

    Zasady ponoszenia kosztów procesu
    Zasadą jest, że strona postępowania przegrywająca sprawę ponosi koszty procesu. W sytuacji gdy, jeden z małżonków jest uznany za wyłącznie winnego rozkładu pożycia małżeńskiego, wówczas na wniosek małżonka, który jest niewinny rozkładu pożycia – będzie on musiał zwrócić koszty postępowania i koszty zastępstwa procesowego. W sytuacji, gdy strony rozstały się za porozumieniem stron (bez orzekania o winie), połowa z opłaty stałej od pozwu tj. 300 zł zostanie Powodowi zwrócona przez sąd, natomiast Pozwany będzie musiała zwrócić powodowi kwotę 150 zł. Pozostałe koszty procesu będą podzielone pomiędzy stronami po połowie, natomiast koszty fachowych pełnomocników między stronami się zniosą tj. każda ze stron poniesie je we własnym zakresie.

    Wynagrodzenie adwokata w sprawie rozwodowej

    Wynagrodzenie adwokackie jest ustalane z każdym klientem indywidualnie i jest zależne od wielu czynników.

    Dozór elektroniczny – na czym polega?

    Dozór elektroniczny polega na wykonywaniu kary pozbawienia wolności poza zakładem karnym. Ponadto należy zaznaczyć, iż sąd penitencjarny nie orzeka co do dozoru elektronicznego z urzędu, ale na wniosek skazanego, jego obrońcy, prokuratora, sądowego kuratora zawodowego lub dyrektora zakładu karnego.

    Wniosek o dozór elektroniczny – do jakiego sądu?

    Wniosek o udzielenie skazanemu zezwolenia na odbycie kary pozbawienia wolności w systemie dozoru elektronicznego należy złożyć do Sądu Penitencjarnego. Sądem Penitencjarnym jest Sąd Okręgowy właściwy ze względu na miejsce pobytu skazanego.

    System dozoru elektronicznego – warunki

    Samo udzielenie zezwolenia na wykonywanie kary pozbawienia wolności w systemie dozoru elektronicznego uzależnione jest od spełnienia trzech rodzaju, warunków, tj. wymiar kary, społeczne funkcjonowanie skazanego, cel orzeczonej kary pozbawienia wolności z perspektywą przebywania skazanego poza obrębem zakładu karnego.

    Kluczowym i jednoznacznie określonym warunkiem od którego uzależniona jest możliwość udzielenia zezwolenia na odbywanie kary pozbawienia wolności w SDE jest wysokość orzeczonej kary. Jak wynika z treści art. 43la § 1 k.k.w., skazanemu może zostać udzielone zezwolenie na odbywanie kary w SDE, jeżeli: wobec skazanego orzeczono karę pozbawienia wolności nieprzekraczającą jednego roku i 6 miesięcy albo wobec skazanego orzeczono karę pozbawienia wolności w wymiarze niższym niż 3 lata i któremu do odbycia w zakładzie karnym pozostała część tej kary w wymiarze nie większym niż 6 miesięcy, a nie zachodzą warunki przewidziane w art. 64 § 2 k.k.

    Nadzór elektroniczny nad skazanym

    Skazany na odbywanie kary pozbawienia wolności musi posiadać określone miejsce stałego pobytu, aby Sąd wyraził zgodę na odbywanie kary w SDE. Ponadto, miejsce stałego pobytu musi spełniać odpowiednie warunki techniczne, które będą umożliwiały prawidłowe monitorowanie miejsca pobytu skazanego. Przede wszystkim chodzi o zasięg dostępnych nadajników i rejestratorów, a także o możliwości organizacyjne. W przypadku ewentualnego wydania orzeczenia co do takiego odbywania kary, sąd zarządzi weryfikację miejsca pobytu pod względem możliwości technicznych.

    Obecnie obowiązujące przepisy nie nakładają na skazanego obowiązku, aby mieszkanie lub dom były jego własnością. Natomiast, gdy w ewentualnym miejscu stałego pobytu, skazany ma zamieszkiwać wspólnie z innymi pełnoletnimi osobami, warunkiem rozpoczęcia odbywania kary w SDE jest pisemna zgoda w/w osób.

    Dozór elektroniczny – zasady

    Wszystkie powyższe przesłanki mają charakter obiektywny. Czy cele kary zostaną osiągnięte pomimo tego, że skazany nie będzie przebywał w zakładzie karnym leży w gestii Sądu. W przypadku skazanego nie osadzonego w zakładzie karnym,weryfikacji będą podlegać bezpieczeństwo i stopień demoralizacji, jak i inne szczególne okoliczności przemawiające za wprowadzeniem SDE w konkretnym przypadku. W sytuacji, gdy mamy do czynienia już ze skazanym osadzonym w zakładzie karnym Sąd bierze pod uwagę jego dotychczasową postawę i zachowanie skazanego w czasie wykonywania kary. Ponadto na skazanym ciąży wykazanie, iż będzie respektował zasady wykonywania kary w systemie dozoru elektronicznego, nie naruszy porządku prawnego.

    Zaniżone odszkodowanie OC z polisy sprawcy

    Zaniżone odszkodowanie z OC sprawcy

    Kolizja drogowa to często nie tylko stres, ale i konieczność naprawy uszkodzonego samochodu. Towarzystwa ubezpieczeniowe dokonując wypłaty odszkodowań w rażący sposób zaniżając jego wysokość. Odszkodowanie przysługuje każdej osobie, której pojazd uległ uszkodzeniu nie z własnej winy. Powszechną praktyką jest takowe działanie towarzystw ubezpieczeniowych, które liczą na brak odwołania się od decyzji.

    Zaniżona wartość odszkodowania z OC sprawcy – co ma na nią wpływ?

    Wpływ na decyzję wysokości wypłaconego odszkodowania przez Towarzystwo Ubezpieczeniowe może mieć wiele czynników takich jak: błędne oszacowanie strat poniesionych przez nas w związku z wypadkiem, wadliwe wyliczenie kosztów pracy, nieuwzględnienie części niezbędnych do wymiany, zastosowanie malowania zamiast wymiany, a także przyjęcie zastosowania części zamiennych zamiast oryginalnych. Powoduje to, iż Towarzystwa Ubezpieczeniowe często zaniżają należne kwoty 2-3 krotnie. Natomiast warto pamiętać, iż obowiązek wypłaty odszkodowania z OC sprawcy nie może zostać uzależniony od dostarczenia przez poszkodowanego faktur za naprawę.

    Towarzystwa ubezpieczeniowe oceniając zakres szkód i sporządzając wycenę naprawy często sporządzają taki kosztorys w oparciu o części zamienne zamiast oryginalnych. W sytuacji, gdy pojazd porusza się po drogach kilka lat, a w rejestrze nie odnotowano udziału w innych zdarzeniach komunikacyjnych, bezzasadnym jest przyjmowanie przez Towarzystwa Ubezpieczeniowe, iż naprawa powinna się odbyć na częściach zamiennych. Powszechną praktyką stosowaną przez Towarzystwa Ubezpieczeniowe jest zaniżanie wysokości jak i wymiaru roboczogodzin mechaników samochodowych, lakierników, blacharzy, a także elektryków. W tak przedstawianych okolicznościach, odszkodowanie, które otrzymamy od ubezpieczyciela może nie pokryć rzeczywistych kosztów naprawy. Co więcej, przysługuje Państwu również odszkodowanie za uszkodzenie mienie w kolizji, np. laptop, telefon.

    Warto pamiętać, iż na czas naprawy pojazdu przysługuje pojazd zastępczy. W przypadku szkody częściowej jest nam on należny na czas rzeczywistej długości naprawy pojazdu. W sytuacji, gdy mamy do czynienia ze szkodą całkowitą – należny nam czas pojazdu zastępczego to około 2 tygodnie, od dnia wydania decyzji, tj. czas potrzebny na zakup nowego samochodu.

    Zaniżona wypłata odszkodowania z OC sprawca – gdzie po pomoc?

    Adwokat Adrian Sadaj zapewnia kompleksową obsługę i pomoc w zakresie dochodzenia kwot odszkodowania, co znacząco zwiększa szansę na uzyskanie odpowiednego odszkodowania za uszkodzenie pojazdu wskutek wypadku. Ponadto w zakresie określenia uszkodzeń w pojeździe stale współpracujemy z rzeczoznawcami.

    Pierwszym i niezbędnym krokiem, który podejmujemy jest przeliczenie kosztorysu naprawy pojazdu. Następnie, aby uniknąć niepotrzebnego stresu dla Klienta kierujemy przedsądowe wezwanie do zapłaty do Ubezpieczyciela. W sytuacji, gdy Towarzystwo Ubezpieczeniowe w dalszym ciągu odmawia wypłaty należnych świadczeń, kancelaria kieruje sprawę do Sądu. Po przeprowadzonym postępowaniu dowodowym, najczęściej się okazuje, iż Ubezpieczyciel znacznie zaniżył wypłaconą kwotę odszkodowania. W sądach, kancelaria uzyskuje dla Klientów kwoty wyższe od 60% do 300% od pierwszej decyzji wydanej przez Towarzystwo Ubezpieczeń. Rekordowe odszkodowanie / dopłata jakie uzyskaliśmy dla klienta wynosiło ponad 60 tyś zł.

    Zapraszamy do kontaktu :
    Kancelaria Adwokacka Adrian Sadaj
    Kielce, ul. Ogrodowa 13/4

    Odszkodowanie za pożar budynku

    Odszkodowanie po pożarze budynku

    W przypadku domagania się odszkodowania za uszkodzenia nieruchomości lub ruchomości koniecznym jest weryfikacja sumy ubezpieczeniowej. To od niej zależy wysokość przyznanego odszkodowania.

    Odszkodowanie za szkodę wskutek pożaru w gospodarstwie rolnym wiąże się z wypłatą odszkodowania w zakresie obowiązkowego ubezpieczenia budynków gospodarczych, zaś pożar domu, mieszkania itp. są przypadkami, kiedy wypłaty odszkodowania możemy się domagać w sytuacji, gdy posiadamy wykupioną odpowiednią, ale nieobowiązkową polisę. Ponadto ubezpieczyciel może decydować o sposobie regulacji warunków umowy, co oznacza, że warunki wypłat odszkodowania będą się różniły w zależności od tego na jakie Towarzystwo Ubezpieczeń się zdecydujemy. Przed złożeniem wniosku o odszkodowanie warto dokładnie sprawdzić warunki ubezpieczenia, aby dowiedzieć się, czy polisa obejmuje zniszczenia spowodowane pożarem.

    Zgodnie z art. 67 ust. 1 ustawy z dnia 22.05.2003r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (Dz.U.2023.2500 t.j.) „z tytułu ubezpieczenia budynków rolniczych przysługuje odszkodowanie za szkody powstałe w budynkach na skutek zdarzeń losowych w postaci: ognia, huraganu, powodzi, podtopienia, deszczu nawalnego, gradu, opadów śniegu, uderzenia pioruna, eksplozji, obsunięcia się ziemi, tąpnięcia, lawiny lub upadku statku powietrznego”.

    Ważnym elementem dochodzenia odszkodowania za powstałe szkody wskutek pożaru jest posiadanie dokumentacji potwierdzającej straty oraz szkody, zdjęcia zniszczeń, rachunki za naprawę czy też ocenę rzeczoznawców. Warto zadbać również o wydanie notatki straży pożarnej, która jako pierwsza ustala przyczynę pożaru i o ustalenie czy zrobiła to prawidłowo.

    Odszkodowanie za pożar domu – gdzie po pomoc?

    Adwokat Adrian Sadaj zapewnia kompleksową obsługę i pomoc w zakresie dochodzenia kwot odszkodowania, co znacząco zwiększa szansę na uzyskanie odpowiednego odszkodowania za uszkodzenie pojazdu wskutek wypadku. Ponadto w zakresie określenia uszkodzeń w pojeździe stale współpracujemy z rzeczoznawcami.

    Odpowiedzialność zakładu ubezpieczeń wynika z treści art. 805 § 1 k.c. Zgodnie z tym przepisem przez umowę ubezpieczenia ubezpieczyciel zobowiązuje się, w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa, spełnić określone świadczenie w razie zajścia przewidzianego w umowie wypadku, a ubezpieczający zobowiązuje się zapłacić składkę. Świadczenie ubezpieczyciela polega w szczególności na zapłacie: przy ubezpieczeniu majątkowym – określonego odszkodowania za szkodę powstałą wskutek przewidzianego w umowie wypadku
    (art. 805 § 2 pkt. 1 k.c.).

    Należy pamiętać, aby przed zawarciem umowy polisy, zaznajomić się dokładnie z jej warunkami. Ubezpieczyciel w stosowanych wzorcach umownych może wyłączyć swoją odpowiedzialność np. w przypadku braku regularnych przeglądów kominiarskich czy też instalacji elektrycznej budynku.

    Odszkodowanie po pożarze – zaniżone kwoty odszkodowania

    Ponadto zaniżone kwoty odszkodowania wynikają również z niedokładnego sporządzenia protokołu szkody przez rzeczoznawcę ubezpieczyciela. Dlatego ważne jest sporządzenie nowego kosztorysu przez niezależnego rzeczoznawcę, który rzeczowo oceni stan uszkodzeń.

    Najczęstszymi przyczynami zaniżonego odszkodowania za pożar to:

    • błędne określenie przyczyny pożaru;
    • zła wykładnia OWU;
    • uwzględnienie amortyzacji;
    • niedoubezpieczenie;
    • niedokładnie sporządzony protokół szkody;
    • nieuwzględnienie niektórych szkód w kosztorysie.

    Ubezpieczyciel oceniając rozmiar szkód w uszkodzonych budynkach może ocenić szkodę jako częściową lub całkowitą. Przy ustaleniu szkody całkowitej – koszt naprawy przekroczyłby wartość całej nieruchomości. Zatem ubezpieczyciel wypłaca wtedy całą sumę ubezpieczenia, a polisa wygasa.

    Szkoda częściowa zaś pozwala na naprawę uszkodzeń, a pełna suma ubezpieczenia nie zostaje wypłacona na rzecz poszkodowanego.

    Dochodzenie odszkodowania na etapie przedsądowym, czy też sądowym to czasochłonny i złożony proces. Jednak może okazać się koniecznym warunkiem to uzyskania kwoty w pełni odzwierciedlającej powstałe szkody. Ważnym krokiem jest konsultacja z doświadczonym pełnomocnikiem, który przeprowadzi cały proces likwidacji, wyjaśni niejasności i zwiększy szanse na pomyślny wynik sprawy.

    Odszkodowania za zniszczone uprawy rolne

    Odszkodowania za zniszczone uprawy – jak je uzyskać?

    Każdy rolnik, pobierający dopłaty bezpośrednie, ma obowiązek ubezpieczenia co najmniej połowy swoich upraw. Obowiązek zawarcia umowy ubezpieczenia od ryzyka wystąpienia szkód spowodowanych przez: grad, przymrozki wiosenne, ujemne skutki przezimowania, powódź oraz suszę, wynika z przepisów ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich.

    Odszkodowanie przysługuje za zniszczenie takich upraw jak m.in.:

    • zboża
    • kukurydza
    • rzepak
    • rzepik
    • ziemniaki
    • buraki cukrowe
    • chmiel
    • tytoń
    • warzywa gruntowe
    • owoce drzew i krzewów owocowych oraz truskawek
    • nasadzenia drzew i krzewów owocowych oraz truskawek
    • rośliny strączkowe

    Najczęściej są to szkody w sadach, powstałe po gradobiciu lub nawalnych deszczach.

    W postępowaniu likwidacyjnym, ubezpieczyciele bardzo często rażąco zaniżają wypłaty z tytułu odszkodowań w uprawach, a zdarza się także, iż bezpodstawnie odmawiają wypłaty powołując się na franszyzę integralną.

    Odszkodowanie za zniszczone plony – dlaczego jest zaniżone?

    Najczęstszymi przyczynami zaniżonych odszkodowań wypłaconych przez ubezpieczycieli są:

    • przyjęcie błędnej metody ustalania rozmiaru szkody, poprzez nieprawidłowe określenie fazy rozwojowej roślin
    • ustalenie w rozliczeniu szkody ceny niższej niż rynkowa
    • nieuzasadnione opóźnianie oględzin zniszczonych upraw

    Adwokat Adrian Sadaj , dzięki wsparciu grupy ekspertów sporządza odwołanie od decyzji ubezpieczyciela w oparciu o opinię, przygotowaną przez rzeczoznawcę od wyceny szkód w uprawach rolnych, popartą argumentacją prawną zespołu adwokatów.

    W przypadku odmowy wypłaty odszkodowania w postępowaniu przedsądowym inicjujemy postępowanie sądowe.

    Jeżeli Państwa uprawy ucierpiały w ciągu 3 lat wskutek wystąpienia gradobicia, huraganów lub nawalnych deszczy zachęcamy do powierzenia nam sprawy celem uzyskania możliwie najwyższej kwoty tytułem odszkodowania.

    Wygrane sprawy

    • W prowadzonej przez Kancelarię sprawie plantacja jabłoni oraz moreli doznała szkody wskutek gradobicia. W postępowaniu przedsądowym została wypłacona na rzecz poszkodowanego kwota 13 553,64 zł. W wyniku złożonego przez Kancelarię pozwu opartego na ekspertyzie rzeczoznawcy posiadającego uprawnienia do oceny technicznej uszkodzonych plonów zawarliśmy z pozwanym ubezpieczycielem pozasądową ugodę, tym samym wygrywając na rzecz Klienta dodatkowe 24 000 złotych.
    • W prowadzonej przez Kancelarie sprawie wskutek gradobicia uległy zniszczeniu hodowane przez naszego Klienta drzewa jabłoni oraz znajdujące się na nich owoce. Wpostępowaniu przedsądowym ubezpieczyciel wypłacił na rzecz Mocodawcy kwotę 7 857 złotych. W wyniku złożonego przez Kancelarie pozwu popartego wnioskiem o dowód z opinii biegłego z zakresu sadownictwa i szacowania szkód w sadownictwie zawarliśmy z pozwanym towarzystwem ubezpieczeniowym pozasądową ugodę, w której uzyskaliśmy na rzecz naszego Klienta dodatkowe 19 000 złotych.

    Zapraszamy do kontaktu :
    Kancelaria Adwokacka Adrian Sadaj
    Kielce, ul. Ogrodowa 13/4

    Odszkodowanie za skutki gradobicia

    Odszkodowanie za gradobicie

    W ostatnich latach w Polsce dochodzi do różnorakich anomalii pogodowych. Wskutek wahań klimatu może dojść do ekstremalnych zjawisk pogodowych takich jak huraganowe wiatry, trąby powietrzne, wichury, burze czy gradobicia.

    Zerwanie lub uszkodzenie dachu to jedno z najczęstszych zniszczeń do jakich dochodzi na nieruchomościach w przypadku wichur. Naprawa skutków tych zdarzeń może być kosztowna.

    Przede wszystkim należałoby zacząć od ustalenia czy nasze budynki są ubezpieczone. Ogólne warunki takich umów precyzują zasady wypłaty odszkodowania jak i również ustalenie tych wysokości.

    Inaczej kształtuje się sytuacja właścicieli gospodarstw rolnych, którzy mają obowiązek zawarcia umowy ubezpieczenia budynków wchodzących w skład gospodarstwa rolnego.

    Zgodnie z art. 67 ust. 1 ustawy z dnia 22.05.2003r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (Dz.U.2023.2500 t.j.) „z tytułu ubezpieczenia budynków rolniczych przysługuje odszkodowanie za szkody powstałe w budynkach na skutek zdarzeń losowych w postaci: ognia, huraganu, powodzi, podtopienia, deszczu nawalnego, gradu, opadów śniegu, uderzenia pioruna, eksplozji, obsunięcia się ziemi, tąpnięcia, lawiny lub upadku statku powietrznego”.

    Odszkodowanie – gradobicie. Jak postępować w przypadku wystąpienia szkody?

     Przede wszystkim należy zabezpieczyć nasze mienie w taki sposób, aby nie doszło do powiększenia strat. Warto dokonać również udokumentowania powstałych uszkodzeń, czyli wykonać zdjęcia, opis strat i spis uszkodzonego mienia. Niejednokrotnie odszkodowania z tytułu szkód na budynkach są znacznie zaniżone. Fachowa pomoc profesjonalnego pełnomocnika, a wraz z nim idące doświadczenie w tego typu sprawach może okazać się nieodzowne.

    Odpowiedzialność zakładu ubezpieczeń wynika z treści art. 805 § 1 k.c. Zgodnie z tym przepisem przez umowę ubezpieczenia ubezpieczyciel zobowiązuje się, w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa, spełnić określone świadczenie w razie zajścia przewidzianego w umowie wypadku, a ubezpieczający zobowiązuje się zapłacić składkę. Świadczenie ubezpieczyciela polega w szczególności na zapłacie: przy ubezpieczeniu majątkowym – określonego odszkodowania za szkodę powstałą wskutek przewidzianego w umowie wypadku (art. 805 § 2 pkt. 1 k.c.).

    Do obliczenia należnego odszkodowania bierze się pod uwagę wiele czynników takich jak:

    • suma ubezpieczenia – jest to maksymalna kwota jaką zobowiązuje się wypłacić ubezpieczyciel. Suma ubezpieczenia powinna odpowiadać rzeczywistej wartości przedmiotu ubezpieczenia.
    • faktyczne zużycie budynku – uzależnione od jego wieku, stanu technicznego, technologii wykonania. Do ustalenia prawidłowej wysokości odszkodowania należy uwzględnić współczynnik zużycia technicznego ustalony przez strony w umowie ubezpieczenia. Pamiętać trzeba również o tym, aby przy ustalaniu stopnia zużycia poszczególnych elementów budynku opierać się na wartościach przyjętych w chwili zawarcia umowy.

    Warto wspomnieć, iż Sąd Najwyższy w Uchwale (III CZP/35/16) stwierdził, iż ubezpieczyciel nie może obniżać odszkodowania za zniszczone mienie o kwoty otrzymane przez poszkodowanego w ramach pomocy publicznej.

    Zaniżone odszkodowanie po gradobiciu – co robić?

    W większości przypadków, ubezpieczyciel w prowadzonym postępowaniu likwidacyjnym, zaniża wartość odszkodowania. Wobec takiego działania ubezpieczyciela, nieoceniona pozostanie pomoc fachowego pełnomocnika, który poprowadzi postępowanie likwidacyjne uzyskując należne odszkodowanie. Dzięki współpracy z biegłymi dokładnie wyliczymy kwotę należnego odszykowania.

    Sukcesy Adwokata Adriana Sadaja w sprawach odszkodowawczych prowadzonych przeciwko ubezpieczycielom potwierdzają, że warto korzystać z pomocy doświadczonych profesjonalnych pełnomocników. Kwoty, które uzyskujemy w wyrokach sądowy są wielokrotnie wyższe jak kwoty wypłacone w decyzji ubezpieczyciela.

    Wygrane sprawy.

    Zapraszamy do kontaktu :
    Kancelaria Adwokacka Adrian Sadaj
    Kielce, ul. Ogrodowa 13/4

    Kredyty Frankowe – zwycięski rok 2023r.

    Kredyty we frankach to sprawy, w których mamy bardzo duże wieloletnie doświadczenie przekładające się na same zwycięstwa przeciwko bankom. W większości spraw było to unieważnienie kredytu frankowego.

    Nasza kancelaria od lat zdobywa coraz to szerszą wiedzę i specjalizację w pomocy prawnej w zakresie podważania kredytów indeksowanych lub denominowanych do franka szwajcarskiego. Wiele osób w przeszłości zdecydowało się na tego rodzaju zobowiązania ze względu na rzekomo korzystne warunki kredytowe, wszak jak wynika z doświadczenia na sali sądowej – to właśnie w takim świetle produkty te były prezentowane zarówno przez banki, jak i przez pośredników finansowych. Czy jednak wyjaśniono na czym polega funkcjonowanie kredytu tzw. frankowego? Czy zobrazowano prawdziwą istotę tego rodzaju zobowiązania? Z perspektywy czasu widzimy, że w tych aspektach można snuć daleko idące wątpliwości.

    Kancelaria podsumowuje 2023 rok pasmem sukcesów w sprawach frankowych:

    • w sprawie o sygn. akt I C 881/23 toczącej się przed Sądem Okręgowym w Kielcach kredytobiorcy otrzymali kwoty 84.990,01 zł oraz 51.419,87 CHF;
    • w sprawie o sygn. akt I C 383/23 toczącej się przed Sądem Okręgowym w Kielcach kredytobiorcy otrzymali kwotę 187.671,48 zł;
    • w sprawie o sygn. akt I C 2617/22 toczącej się przed Sądem Okręgowym w Kielcach kredytobiorcy otrzymali kwoty 83.354,08 zł oraz 68.903,75 CHF;
    • w sprawie o sygn. akt I C 1846/22 toczącej się przed Sądem Okręgowym w Kielcach kredytobiorcy otrzymali kwoty 8.876,32 zł oraz 41.374,28 CHF;
    • w sprawie o sygn. akt I C 882/23 toczącej się przed Sądem Okręgowym w Kielcach kredytobiorcy otrzymali kwotę 218.861,91 zł;
    • w sprawie o sygn. I C 2551/20 toczącej się przed Sądem Rejonowym dla Warszawy – Mokotowa w Warszawie kredytobiorcy otrzymali kwotę 73.375,24 zł;
    • w sprawie o sygn. akt XXVIII C 6245/21 toczącej się przed Sądem Okręgowym w Warszawie kredytobiorcy otrzymali kwoty 15.743,12 zł oraz 15.36536 CHF;
    • w sprawie o sygn. akt XXVIII C 5095/21 toczącej się przed Sądem Okręgowym w Warszawie kredytobiorcy otrzymali kwoty 79.844,23 zł oraz 70.010,62 CHF;
    • w sprawie o sygn. akt XXVIII C 4920/23 kredytobiorcy otrzymali kwotę 199.416,19 zł;
    • w sprawie o sygn. akt III C 2682/22 toczącej się przed Sądem Okręgowym Warszawa – Praga w Warszawie kredytobiorcy otrzymali kwotę 217.037,28 zł;

    Powyższe to oczywiście niewyczerpujące zestawienie obejmujące jedynie część spraw, które z sukcesem poprowadziła kancelaria, składająca się z doświadczonego zespołu posiadającego wieloletnią praktykę i szerokie spektrum wiedzy w zakresie tego typu spraw. Z przyjemnością chcemy również poinformować, że łączną kwotę odzyskanych przez kredytobiorców środków szacuje się na ponad 3.000.000 zł tylko za rok 2023.

    Napędzeni sukcesami z minionego roku, dążymy do osiągnięcia jeszcze większych wygranych w starciu z bankami w 2024 roku. Skutkowało to wydaniem orzeczeń przyznających na rzecz naszych Mocodawców nienależnie uiszczonych kwot wobec Banków. Nadto w przypadku, gdy kredyt nie został jeszcze spłacony, na drodze postępowania dochodzimy również ustalenia nieistnienia stosunku prawnego pomiędzy stronami postępowania (czyli stwierdzenia nieważności umowy). Spełniając powyższe deklaracje, kancelaria już od początku roku święci sukcesy, wygrywając spory z bankami orzeczeniami:

    • Sąd Okręgowy w Kielcach w sprawie o sygn. akt I C 1684/22 zasądził na rzecz kredytobiorców łączną kwotę 144.109,45 zł oraz 27.310,00 CHF;
    • w sprawie o sygn. akt XXVIII C 5334/21 toczącej się przed Sądem Okręgowym w Warszawie kredytobiorcy otrzymali kwotę 99.385,74 zł;
    • w sprawie o sygn. akt XXVIII C 8331/22 toczącej się przed Sądem Okręgowym w Warszawie kredytobiorcy otrzymali kwoty 141.375,89 zł oraz 61.111,63 CHF;
    • w sprawie o sygn. akt XXIII C 13901/22 toczącej się przed Sądem Okręgowym w Warszawie kredytobiorcy otrzymali kwotę 147.294,00 zł;
    • w sprawie o sygn. akt I C 270/23 toczącej się przed Sądem Okręgowym w Sosnowcu kredytobiorcy otrzymali kwoty 232.504,07 zł.

    Sukcesy kancelarii w sprawach frankowych potwierdzają, że warto korzystać z pomocy doświadczonych profesjonalnych pełnomocników, którzy nie tylko znają się na swojej pracy, ale również potrafią walczyć o dobro swoich klientów odpowiednio zadbać o ich interesy. Dzięki nim, osoby poszkodowane mogą liczyć na sprawiedliwość i rekompensatę za poniesione krzywdy.

    Powyższe napawa optymizmem i utwierdza nas w słuszności prezentowanego przez nas w sporach z bankami stanowiska.

    Czy banki będą pozywać Frankowiczów?

    Dlaczego banki pozywają frankowiczów?

    W ciągu ostatnich kilku lat znacząco wzrosła liczba spraw inicjowanych przez kredytobiorców przeciwko Bankom w związku z nieważnością umów zawierających odniesienia do elementu „waluty obcej”. W reakcji na próby ochrony przez konsumentów swoich interesów banki podejmują różne działania, w tym kierują pozwy przeciwko kredytobiorcom w celu uzyskania zwrotu kapitału udzielonego w ramach zawartej umowy kredytowej, a przynajmniej deklarują, że taki jest cel tego typu postępowań.

    Motywację banków do prowadzenia takich działań można znaleźć w artykule 118 Kodeksu Cywilnego, który określa trzyletni okres przedawnienia dla przedsiębiorców, w tym dla banków. Ostatnie orzecznictwo podkreśla, że ten okres rozpoczyna się od momentu, gdy kredytobiorca zakwestionował ważność umowy kredytowej, a ściślej – od momentu, w którym bank dowiedział się, że konsument wskazuje na wady prawne u

    Co zrobić gdy bank pozywa frankowiczów?

    W sytuacji otrzymania pozwu od banku, kredytobiorca może doświadczyć niezwykle stresującej sytuacji. Konsument jest wszak postawiony w dalece niekomfortowej i niezrozumiałej sytuacji – przecież płaci na bieżąco raty, umowa kredytu jest obsługiwana i wykonywana, a nagle okazuje się, że bank domaga się zwrotu całej kwoty kapitału kredytu, a nadto natychmiast i jednorazowo. Najważniejszym w takiej sytuacji jest by podjąć próbę skutecznej obrony przed roszczeniami banku. 

    W przypadku otrzymania pozwu, istotne jest skonsultowanie się z ekspertem prawnym specjalizującym się w tego rodzaju sprawach. Taka konsultacja może pomóc zrozumieć swoje prawa oraz możliwości obrony. Profesjonalny doradca będzie w stanie ocenić sytuację i zaproponować skuteczną strategię obrony, co może mieć znaczący wpływ na wynik sprawy. Warto zaznaczyć, że właściwa reprezentacja prawna może zabezpieczyć interesy kredytobiorcy wobec banku. 

    Adwokat Sadaj